blisko

Budujemy centralne lotnisko. Na te pytania wciąż brakuje odpowiedzi [DEBATA]

  • Dom
  • Finanse
  • Budujemy centralne lotnisko. Na te pytania wciąż brakuje odpowiedzi [DEBATA]
Centralny Port Komunikacyjny - działanie na rynek lotniczy

- Gdzie, kiedy, za jak dużo? - to podstawowe testowania w sprawie gigantycznej inwestycji, jaką ma być Kierowniczy Port Komunikacyjny, uważa Juliusz Komorek, członek zarządu Ryanair. Ale kwestii, które trzeba rozważyć jeszcze na czasochłonnie przed wbiciem pierwszej łopaty pod budowę centralnego lotniska, jest więcej. Rozmawiali o nich paneliści w trakcie debaty na Forum Lotniczym 2017 w Warszawie.

Centralne lotnisko między Warszawą a Łodzią ma powstać, by odpowiedzieć na wymogi rosnącego rynku lotniczego na terytorium polski. Najnowsze prognozy mówią, hdy w 2030 roku w naszym kraju będzie nawet 70 mln pasażerów na lotniskach. Podczas gdy przepustowość największego portu - Lotniska Chopina - doskwiera się.

Otwarcie CPK = zamknięcie Lotniska Chopina

- Bilans otwarcia CPK stanie się bilansem zamknięcia Lotniska Chopina - przypomniał Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. - PLL LOT w tej chwili musi rozbudowywać flotę i siatkę połączeń, musimy ściągać do Polski pasażerów przesiadkowych z krajów takich jakim sposobem Indie. Po to, żeby po oddaniu CPK komunikować im: od jutra będą państwo się przesiadać nie na Lotnisku Chopina, ale przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym - dodał.

Zobacz też: Prezes lotniska w Modlinie: Lotnisko nie będzie zamknięte, liczę, że będzie się rozwijać

Dr Frank Wagner, zarządzający Lufhansa Group po Polsce, przestrzegł przed patrzeniem na CPK wyłącznie jak port lotniczy, mający zagwarantować możliwość wzrostu PLL LOT. - Wzorem niech zostanie Terminal II w Monachium, który obsługuje nie wyłącznie Lufthansę, ale ponad trzydziestu przewoźników - zwrócił uwagę. Podkreślił też, że nieodzowne jest zaangażowanie ekspertów i szerokie spojrzenie na plan. - Przychody lotnisk odrzucić pochodzą wyłącznie od kreski lotniczych. O Heathrow w Londynie mówi się, że to ogromne centrum handlowe z dołączonym lotniskiem, nie bez powodu a mianowicie podkreślił.

Foto: Business Insider Polska Debata odnośnie tematu wyzwań dla polskiego branży lotniczego i CPK przemineła się podczas Forum Lotniczego 2017

CPK potrzebuje procedury i szerokich konsultacji

Anca Apahidean, area manager Eastern Europe w IATA, również zwróciła uwagę na konieczność koordynacji wszystkich interesariuszy tego wielkiego przedsięwzięcia. - Nie jedynie z sektora przewozów pasażerskich i cargo. Oryginalne lotnisko może oznaczać w końcu wiele nowych możliwości, razem z powstaniem miasta naokoło niego. Potrzebny jest projekt - podkreśliła.

Beata Mieleszkiewicz, dyrektor departamentu lotnictwa w resorcie infrastruktury, podkreśliła, że CPK to odrzucić tylko odpowiedź na rosnący rynek lotniczy. - Oznacza też rozwój dróg w całej Polsce, stworzy obszaru pracy w regionie a mianowicie dodała.

Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, zwrócił uwagę dzięki brak konsekwencji. - Obiecywaliśmy sobie nową strategię transportową ze wpisaną z nią strategią lotniczą. Tego nie ma. Skoro zapadła rozstrzygnięcie, że CPK powstanie, nie możemy teraz rozważać, czy niezbędne są koleje dużych prędkości (KDP), tylko przejść służące do realizacji. bez takiego skomunikowania CPK nie wykorzysta swego potencjału - mówił. Zwrócił też uwagę na - jego zdaniem - niewłaściwie porzuconą alternatywę rozwoju duoportu Modlin-Chopin jako CPK.

Z kolei pełnomocnik rządu ds. budowy CPK podkreślił, że dla powodzenia owego projektu niezwykle ważne wydaje się to, co się wydarzy przed jego otwarciem. - Trzeba stworzyć przyjazne środowisko rynkowe oparte na uczciwej konkurencji. Rynek portów lotniczych w UE się przekształca. Unia Europejska niedawno trzy lotniska uznawała za wypełnione do granic możliwości, w celu 2020 roku takich lotnisk ma byc już przeszło 20 - dodał.

Bartosz Baca, partner po firmie BBSG, położył nacisk na inną kwestię. - Jeśli CPK powstanie w zaciszu gabinetów, a nie zaakceptować podczas szerokich konsultacji, wówczas mamy nie przepis w sukces, ale przepis na porażkę - stwierdził.

12 listopada wolny od pracy. Senatorowie krytycznie o planie ustawy

12 listopada wolny od pracy. Senatorowie krytycznie o planie ustawy

Zakupy, podróż, wizytacja w przychodni. Kto świętuje w poniedziałek? Zakupy 12 listopada. Jest decyzja największej sieci w Polsce Przychodnie, szpitale, apteki, uczelni. Kto świętuje w poniedziałek? 12 listopada nieskrępowany…...

Czytać
100 Największych Polskich Firm Własnych - Forbes 2017

100 Największych Polskich Firm Własnych - Forbes 2017

Cyfrowy Polsat przed gigantem odzieżowym LPP. To wyniki drugiego rankingu polskiej edycji "Forbesa". 100 Największych Naszych Firm Prywatnych to spis największych spółek będących przy prywatnych w naszym państwa. Ich wartość…...

Czytać