blisko

"Chorzy dzięki VR" w Korei Południowej skarżą się na zawroty głowy, nudności i nieszczęścia z koncentracją

  • Dom
  • Technologie
  • "Chorzy dzięki VR" w Korei Południowej skarżą się na zawroty głowy, nudności i nieszczęścia z koncentracją
Gry VR powodują uczucie dyskomfortu wśród użytkowników

Lokale prezentujące możliwość zabawy z wykorzystaniem technologii VR, czyli wirtualnej rzeczywistości, powstają jak grzyby po deszczu w Seulu. Koreańczycy z Południa ochoczo do nich chodzą, jednak coraz częściej skarżą się na problemy związane z obcowaniem ze światem, któregoż dotąd nie było.

Korzystanie z VR ma możliwość powodować zawroty głowy, wymioty, kłopoty z koncentracją, kłopoty ze wzrokiem. Koreańczycy eksperymentują z nową technologią jak i również badają wpływ, jaki posiada na użytkowników. Powołano po tym celu organizację KoVRa - Południowokoreańskie Stowarzyszenie Filii VR/AR (AR odpowiada za rozwijaną równolegle z wirtualną rzeczywistością technologię rzeczywistości rozszerzonej, augmented reality).

Foto: Jean Chung / Getty Images Koreańczycy na rok przed zimowymi igrzyskami po Pjongczangu mogli poznawać konkurencje dzięki symulatorom VR

Pierwsze centrum rozrywki VR istnieje w seulskiej dzielnicy Gangnam - tej samej, o której stylu śpiewał raper Psy w swoim superhicie - w 2016 roku kalendarzowego. Kolejne w dzielnicy Hongdae, centrum studenckiego życia w stolicy. Rząd Korei Południowej pojmuje z konieczności wspierania nowej technologii i wie, że dzięki tzw. soft power może skuteczniej reklamować koreańskie produkty i kulturę na świecie. Przykładami skutecznej promocji Korei na całkowitym globie jest K-pop (młodzieżowe zespoły muzyczne), K-drama (seriale telewizyjne i filmy), rozrywki wideo oraz koreańskie kosmetoligii, które od kilkunastu miesięcy podbijają także i lokalny rynek. Soft power po koreańsku nazywa się hallyu, co dosłownie oznacza "koreańską falę".

Foto: Jean Chung / Getty Images

Bary VR dołączają do zjawiska hallyu jako jak dzięki razie najmłodsi gracze, jednakże potencjał rynku wirtualnej uciechy jest ogromny. W 2018 roku VR zarobił przy Korei Południowej 810 mln dolarów, a prognoza na 2020 rok zakłada wzrost do 1, 26 mld dolarów. Zdaniem KoVRy przekształca się także układ potencjałów na rynku - jeszcze w 2015 roku 85 proc. produkcji tego sektora stanowiły gry, w 2018 roku ich udział spadł do 50 proc., a za resztę odpowiadały wyposażenia do korzystania z nowej technologii i wykorzystujące ją platformy nowego typu.

Jak nie zachorować w VR?

KoVRa wie, hdy początki bywają trudne i że użytkowanie VR być może dosłownie przyprawiać o zawrót głowy. Zabawa w kuli ziemskiej wirtualnej rzeczywistości oferuje nieskończone możliwości, jednak gry nie zaakceptować są jeszcze dopracowane pod każdym względem i oszukują zmysły graczy na metody, z którymi do finiszu nie radzą sobie pierwotnego ciała i mózgi. Specjaliści od technologii współpracują wraz z lekarzami oraz psychologami, aby takich "oszustw" i "nadużyć" było podczas zabawy jak najmniej.

Foto: Jean Chung / Getty Images

Żeby wyobrazić sobie takie kłopoty - a może okazać się ich naprawdę bez liku - wyobraźmy sobie lot z dużą prędkością po górę ponad chmury, a następnie szybkie opadanie dzięki ziemię. Inna gra być może dawać szansę na pływanie wśród ryb dowolnego rodzaju. W obu przypadkach ciało odbierze wrażenia przekazywane poprzez oczy jako niekompletne, ponieważ nie doświadczy równolegle wraz z nimi powiewów wiatru, zmian temperatur i ciśnienia w uszach czy dotyku wody.

Problemem jest także to, że w wirtualnej rzeczywistości od graczy postuluje się biegania po komputerowym świecie nie dając wykładzinom szansy na prawdziwe obroty nogami. Dodatkowo Koreańczycy skarżą się na tek krok, że rozrywki VR często nie demonstrują całego ich ciała jak i również że "istnieją" w tych propozycji jedynie od pasa przy góre, co także konstruuje uczucie dyskomfortu.

bIK: Długi firm budowlanych przekroczyły 4, 7 miliarda złotych

BIK: Długi firm budowlanych przekroczyły 4, 7 miliarda złotych

Zadłużenie filii budowlanej na koniec czerwca wzrosło o 246 miliona złotych i przekroczyło czterech, 7 miliarda złotych - wynika z raportu BIG InfoMonitor, BIK i Naszego Związku Pracodawców Budownictwa. Jak wskazali…...

Czytać
bitcoin kosztuje ponad 15 tysięcy dolarów

Bitcoin kosztuje ponad 15 tysięcy dolarów

Bitcoin znów wstaje i to w zastraszającym tempie. W środę w porze wieczoru czasu polskiego ta popularna kryptowaluta osiągnęła poziom 13 tys. dol., a w czwartek przekroczyła dwie następujące…...

Czytać